dimarts, 13 de novembre del 2012

Ecoauditoria

Iniciem l'Ecoauditoria

Hem de tindre en compte que l'educació ambiental és un procés en què les persones adquireixen, no només un coneixement sobre el medi en què es desenvolupen, sinó les destreses i la forma per actuar en l'àmbit col·lectiu i en l'individual per tal de saber resoldre i millorar els problemes ambientals del seu entorn. És per tant una educació orientada a formar en valors i en compromisos, però també un aprenentatge cap a la capacitació i cap a la participació activa en la millora del nostre medi ambient.
  
Les ecoauditories escolars sorgeixen com una alternativa d'implantar processos d'educació ambiental des de la transversalitat i d'enfrontar, des d'una formació basada en la resolució de problemes ambientals, l'entorn més proper a l'alumnat: el seu centre escolar.

Així doncs, després de diversos anys intentant establir els objectius a assolir i a definir els continguts a treballar, des de la Comissió Ecològica us volem informar que des de fa un parell de setmanes hem encetat l'ecoauditoria de l'Escola Les Carolines, la qual es desenvoluparà al llarg de l'actual curs 2012-2013 i, ben segur, ocuparà gran part del proper. 

Què és una ecoauditoria?

L'ecoauditoria escolar és un procés educatiu en què l'alumnat d'un centre desenvolupa un diagnòstic dels problemes ambientals que hi ocorren al seu si (la qualitat ambiental del centre i els comportaments dels seus usuaris) i proposa, de manera consensuada, mesures i actuacions per resoldre o pal·liar aquests problemes des de la implicació activa, no només de l'alumnat sinó de tota la comunitat escolar.

Quines persones interven i com ho fan? 

En l'ecoauditoria han de participar, directa o indirectament, la totalitat dels integrants de la comunitat escolarprofessorat, pares i mares, personal de direcció, personal administratiu, personal de neteja i, sobretot, l'alumnat.

Què s'ha d'auditar?

Al guió que seguirem en la nostra ecoauditoria es tindran en compte els següents factors: l'aigua, l'energia, els residus, els mitjans de transport, els material escolar / paper, les instal·lacions, la convivència / relacions i l'entorn del centre.  

De quines parts consta?

L'ecoauditoria consta de tres parts i es treballarà des de l'etapa Primària fins la Secundària:

  • Fase inicial o diagnòstica: el primer pas serà conèixer l'estat ambiental del centre. Per de fer-ho, desenvoluparem una sèrie ordenada d'activitats de recerca que ens permetran recollir informació i mesurar els processos ambientals del centre. El diagnòstic es realitzarà mitjançant fitxes d'investigació, enquestes d'opinió o fitxes de presa de dades. Aquestes proposaran activitats que permetran l'alumnat conèixer i valorar els processos ambientals estudiats, els problemes que es generen, les seues conseqüències i també les seues causesEl diagnòstic és una part fonamental del procés ja que a través d'ell obtindrem les dades per conèixer quins processos són correctes i quins no, i per tant, podrem establir les propostes de millora per als problemes detectats.
  •  Anàlisi i conclusions: aquesta fase serà elaborada únicament per l'etapa de Secundària. Després d'haver realitzat totes les sessions relacionades amb la fase de diagnòstic, caldrà analitzar totes les dades recollides i extreure una conclusió en funció dels resultats obtesos.
  • Pla d'acció: Aquesta etapa l'encetarem el curs vinent (2013 - 2014) i es centrarà en establir una línia d'acció en funció a les propostes acceptades i les decisions preses de manera consensuada per part de tot el centre. Considerem que la participació és la millor manera per tal que es produïsca una implicació general, doncs d'aquesta manera sorgiran noves propostes que tractaran de millorar la gestió i el funcionament del centre. Si l'alumnat es sent partícep i identificat amb el procés, serà més fàcil que interioritzen canvis d'actitud i comportament que, en definitiva, és el nostre principal objectiu.


La comissió ecològica
     

    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada